Minggu, 19 April 2009

Kenapa Mesti Ragu???

kenapa mesti ragu ketika akan berbuat..
kenapa mesti ragu ketika kita berbeda dengan orang lain..
kenapa mesti ragu jikalau diri kita ini benar..
kenapa mesti ragu untuk mengakui kekurangan..
kenapa mesti ragu untuk mengakui kekalahan..
kenapa mesti ragu ketika hanya saya sendiri yang harus maju..

akankah keadaan saya berubah ketika saya diam..
akankah keadaan saya berubah ketika saya tidak mengungkapkan pendapat saya sendiri..
akankah keadaan saya berubah ketika saya mengekor kepada orang lain yang belum tentu benar..
akankah keadaan saya berubah ketika saya memendam sebuah kebenaran..
akankah keadaan saya berubah ketika saya menyembunyikan kekurangan..
akankah keadaan saya berubah ketika saya marah dengan kemenangan dia..
akankah keadaan saya berubah ketika saya ikut dengan barisan mereka yang teraniaya..

kenapa mesti ragu ketika saya harus bersedekah..padahal sudah ada Allah yang menjanjikan kemenangan..
kenapa..kenapa..dan kenapa..
yang jelas..
saya akan berbuat dan akan bertanggung jawab..
saya tahu kapan saatnya harus berbuat dan kapan saatnya diam..

maaf..
saya tidak dilahirkan untuk menjadi bawahan..
saya dilahirkan untuk berbuat yang terbaik bagi umat..
bukan saatnya lagi saya diam seribu bahasa..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar